Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

scoliose bij baby - ervaringen

  • ernst

    Hoi,

    Mijn zoontje is geboren met een kromme houding. Nu 10 maanden blijkt hij een scoliose van 27 graden te hebben. Ik kan weinig info vinden over baby's met scoliose, prognoses, behandeling etc. Mijn zoontje draagt nu een brace.

    Zijn er mensen met zelf een baby met scoliose?

    Ik wil graag wat ervaringen horen

  • Iris

    Goedemorgen,

    Bij mij dochtertje is nu ook scoliose ontdekt (ze is nog maar 3 maanden)

    U heeft inmiddels zelf al meer ervaring ed ermee….Hoe is het nu?

    en hoe gaat het allemaal in z'n werking?

    ik hoor graag wat van u.

    m vr gr

    Iris

  • erna

    Hoi Iris,

    Kwam je hulpvraag over scoliose tegen op prikbord, is van een tijdje geleden, kan niet zien of ik destijds gereageerd heb maar ik heb in ieder geval positief nieuws.

    Onze jelle bij wie al vroeg een scoliose van 27 graden geconstateerd werd, niks engs gevonden bij mri's etc., is inmiddels (oktober 2007) hartstikke recht!!!!!

    Veel kinderysiotherapie, eindeloos oefenen, oefenen en nog eens oefenen, tijdlang in een brace en op de laatste foto was slechts een afwijking te zien die nauwelijks te meten was. Wij zijn zelfs ontslagen bij de orthopeed

    Qua motorische ontwikkeling is jelle nog wel wat achter. jelle is er een van twee, ik kan dus goed vergelijken met zijn broertje. Hij loopt, fietst, klimt en rent maar wel een beetje als een houteren klaas. Gaat allemaal nog niet zo soepel en vooral zijn evenwicht is wat minder sterk. Dus lopen wij nu eindeloos over stoeprandjes, stoeien we op bed met “omduwen” en uit evenwicht brengen en zo nog wat van die speelse oefeningen.

    Was het de brace? Was het de kinderfysiotherapie?

    Dat zullen we nooit weten.

    succes en sterkte,

    erna

    Iris schreef:

    >

    > Goedemorgen,

    > Bij mij dochtertje is nu ook scoliose ontdekt (ze is nog maar

    > 3 maanden)

    > U heeft inmiddels zelf al meer ervaring ed ermee….Hoe is

    > het nu?

    > en hoe gaat het allemaal in z'n werking?

    > ik hoor graag wat van u.

    > m vr gr

    > Iris

  • Annemarie

    Hallo,

    ik lees net jullie berichten. Deze zijn al van een hele tijd terug. Toch hoop ik erg op een reactie. Ik ben namelijk ook steeds op zoek naar informatie over scoliose bij baby's, en hier is niet veel over te vinden.

    Ik loop met mijn zoontje (nu 9 maanden) bij de kinderarts. Er werd een voorkeurshouding geconstateerd, maar fysiotherapie was absoluut niet nodig. Toch vertrouwde ik het niet helemaal en heb ik zelf een kinderfysiotherapeut benaderd. Zij maakte zich wat zorgen over zijn ruggetje en verwees mij door naar de kinderarts.

    Inmiddels zijn wij bij de kinderorthopeed geweest. Er zijn foto's gemaakt, en hieruit blijkt dat mijn zoontje een flinke zuigelingenscoliose heeft.

    Ik vroeg hem of hij de graden kon opmeten, zodat ik beter beeld zou krijgen van de ernst. Maar volgens de orthopeed wordt dit niet gedaan bij baby's. Dit vind ik nu een vreemd verhaal, omdat ik uit jullie bericht begrijp dat dit wel gebeurd is?

    Vervolgens vertelde de orthopeed dat hij ons niet kon zeggen dat dit vanzelf weer goed zou komen, maar hij kon ons ook niet zeggen dat dit vanzelf niet goed zou komen.

    Op mijn vraag of hij wel vaker baby's ziet met soortgelijke scoliose antwoordde hij dat dit vrij zeldzaam is, en dat hij dit zelf nog nooit heeft meegemaakt.

    We moeten nu over 3 maanden terugkomen. Hij zei erbij dat we er in de tussentijd zelf niets aan kunnen doen, behalve de linkerkant stimuleren.

    Dit bezoek zit ons niet helemaal lekker. Vooral ook omdat deze arts helemaal geen ervaring heeft met soortgelijke gevallen. Ik begrijp uit berichten die ik op het internet gelezen heb dat het belangrijk is om er zo vroeg mogelijk bij te zijn, en hier gelijk mee aan de slag te gaan omdat het anders snel kan verergeren.

    Op dit moment zit ons zoontje (9 maanden) nog niet. Maar ook in z'n eetstoel zitten lukt niet. Hij zakt gelijk helemaal onderuit naar rechts. We lopen nu dus ook tegen praktische problemen aan. Verder heeft de fysio op dit moment een lichte motorische achterstand geconstateerd. Maar volgens de kinderorthopeed kun je met 9 maanden helemaal niet spreken over een motorische achterstand, dit zou alleen mogelijk zijn ‘als hij als een plank ligt, en verder niet beweegt’.

    Verder worden er nog meer tegenstrijdige dingen gezegd.

    Daarom zouden wij graag in contact willen komen met iemand die dit ook heeft meegemaakt. Of iemand die ons tips kan geven over een arts die wel vaker te maken heeft met zuigelingenscoliose.